mandag den 9. december 2013

Agora

har lige siddet og set filmen Agora. og må sige der kom lige nogle 'pist' tanker frem.

Han nægter at knæle fordi han tro på en kvinde der er så vis og kan se fejlende ved religion og hvordan den føre krig med sig. Hun sætter sin tro til filosofi og videnskab. Nogle af de grund punkter og filosofi synspunkter hun frem sætter er det jeg også tro på. Men en af de værste ting er at en af vores hovedpersoner i filmen læser nogle bibelske ord op. Og på peger at Jesus 12 disciple var mænd. Ingen kvinder! Det er en af de ting jeg hader allermest om region specialt den kristne tro. Er at den er så god til at diskriminere og dømme folk på hvad de er. Fx i denne film taler en vis kvinde om filosofi. Hun taler kloger end de mænd der er. Sætter tanker og region på spidsen. Men i det her tilfælde bruger nogle af mændene biblens ord til at dømme hende til døden. Den måde de dækker hende hoved til på mindre mest om alt om den islamitiske tro, og den måde de behandler kvinder på er skammeligt.
En tanke strejfer mig, kvinder skulle undertrykkes af deres mænd og det var uhørt at en kvinde selv måtte tænke. Så hvordan skulle kvinder kunne komme til sin ret? Vis Jesus havde levet, jeg siger ikke at jeg tro han nogensinde har, men vis han har levet. Så har han været i lande hvor det ville være uhørt for en mand som Jesus måtte havde været, at blive set sammen med en kvinde og endnu mere at rådføre sig med en kvinde.

Mit store spørgsmål er om vi dog ikke har lært at vores fejl, hvorfor ligger vi stadig blindt vores tro i religion? Hvorfor kan vi ikke tro på religion uden af det skal føre krig og død med sig? Hvorfor valgte korsridderne fx ikke at stoppe deres togt da det gik op for dem at der ingen gud var i at myrde kvinder og børn?

Ingen kommentarer:

Send en kommentar